Wednesday, July 28, 2010

:::LeSsOn PlAn(LP1):::


RANCANGAN MENGAJAR HARIAN (LV1)
Mata Pelajaran                      : Matematik Tambahan
Tingkatan                               : 5
Masa                                       : 40 minit
Tajuk                                     : Janjang Aritmetik
Objektif pengajaran dan
pembelajaran                                    : Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, pelajar
  dapat
                                                                                                               i.      Menyelesaikan masalah yang melibatkan J.A
                                                                                                             ii.       Menyelesaikan masalah di dalam kehidupan seharian dengan menggunakan J.A

Kemahiran Generik
Penerapan nilai                       :
                                                                                                         i.            Ketekunan
                                                                                                       ii.            Kegigihan
                                                                                                      iii.            Kerjasama

KBKK                                      :
                                                                                                         i.            Menghubung kait
                                                                                                       ii.            Menganalisis
                                                                                                      iii.            Mentafsir maklumat
                                                                                                     iv.            Merancang strategi
                                                                                                       v.            Menyelesaikan masalah
                                                                                                     vi.            Berkongsi idea
                                                                                                    vii.            Menjana idea

Kecerdasan Pelbagai                         :
                                                                                                         i.            Intrapersonal
                                                                                                       ii.            Kecerdasan Interpersonal
                                                                                                      iii.            Logik Matematik
                                                                                                     iv.            Kecerdasan ruang / imaginasi

Media Pengajaran                   :
                                                                                                         i.            Power point
                                                                                                       ii.            Lembaran kerja

Pengalaman Sedia Ada          : Pelajar telah mempelajari subtopik awal yang  terdapat di     dalam tajuk janjang:
                                                                                                         i.            satu jujukan yang diberi adalah J.A
                                                                                                       ii.            mencari sebutan ke-n bagi J.A
                                                                                                      iii.            mencari hasil tambah n sebutan pertama dengan menggunakan rumus
                                                                                                     iv.            mencari sebutan ke-n menggunakan rumus
      Tn = Sn – Sn-1
                                                                                                       v.            mencari hasil tambah sehingga sebutan yang cukup besar bagi J.A





2 comments:

  1. Sedikit cadangan, untuk bahagian penilaian. ganjaran tidak seharusnya diberikan kepada pelajar yang dapat menjawab semua soalan dengan betul. Sebaliknya, ganjaran juga harus diberikan kepada pelajar yang tidak menjawab semua soalan dengan betul tetapi telah berusaha untuk menjawab soalan. Ini dapat meningkatkan motivasi pelajar tersebut.

    Muhamad Saifudin Mohd Razali
    Noor Hasimah Hamdin
    Norain Rahmat
    Nazihah Safie
    Kaseyati Parijan

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas cadangan yang diberikan.Selepas berdiskusi, kami menerima cadangan daripada anda.Tetapi untuk bahagian penilaian, kami merujuk kepada Teori Pelaziman Operan Skinner yang menyatakan bahawa peneguhan yang di beri mesti jelas dan bersistematik. hanya tingkah laku yang spesifik sahaja yang diberi peneguhan. Ganjaran yang diberikan adalah berbeza antara pelajar yang dapat menjawab semua soalan dengan pelajar yang menunjukkan usaha dan kesungguhan.

    ReplyDelete